29 Eylül 2008 Pazartesi

Pilastik sektörü büyümede vites küçülttü

Yapılan açıklamaya göre, Plastik sektörü 2007 yılı genelinde yüzde
15 büyüme göstermiş ve 2008 yılına da yüzde 15�lik büyüme hedefi ile
başlamıştı. Türkiye ekonomisinin en hızlı büyüyen, dinamik sektörleri
arasında yer alan plastik sektörünün, 2008�de iç pazar performansındaki
azalmada inşaat, otomotiv ve elektronik eşya sektöründeki yavaşlama
etkili oldu. Plastiğin kullanıldığı sektörlerin mercek altına alındığı
rapora göre, inşaat malzemeleri sektöründe ciddi oranda talep azalması
yaşanıyor. Beyaz eşya ve otomotivde de geçmiş dönemlere göre yavaşlama
gözleniyor. Plastiğin kullanıldığı önemli sektörlerden biri olan
ambalajda işler yolundayken, televizyon ihracatında önemli düşüşler
olduğu görülüyor.


PAGEV�in adeta Türkiye ekonomisinin altı ayına ayna tuttuğu
raporda, plastik hammaddesinin kullanıldığı sektörlere göre ortaya
çıkan büyüme oranlarına ilişkin dikkat çeken bilgiler şöyle: "PP�de
(Polipropilen) altı aylık büyüme yüzde 3. PP�nin başlıca kullanım
yerleri, halı ipliği, big bag ve rafya çuvallar, BOPP ambalaj filmi,
sıhhi tesisat ve pis su boruları, otomotiv, beyaz eşya parçaları vb.


Yaygın bir kullanım alanına sahip olan PE�de (Polietilen) altı
aylık büyüme yüzde 12 olarak gerçekleşti. Polietilen, ambalaj filmleri,
sera örtüleri, basınçlı su ve gaz boruları, market poşetleri, şişe,
bidon ve variller gibi günlük hayatta da çok fazla kullandığımız
ürünler PE yani polietilenden yapılıyor.



İnşaat sektöründeki yavaşlama, PVC�den (Polivinilklorid) üretilen
malzemelerin bu dönemdeki büyüme oranını sadece yüzde 4,4�te bıraktı.
Temiz ve pis su boruları ile ek parçaları, pencere profilleri ve
ambalaj filmleri PVC�den üretiliyor.


Televizyon, beyaz eşya, sert köpük izolasyon levhaları, gıda ve
gıda dışı ambalaj kaplarının üretiminde kullanılan PS�de (Polistren)
altı aylık büyüme eksiye düştü ve - yüzde 16 olarak gerçekleşti.


PET�te (Polietilen teraftalat) yılın ilk yarısındaki büyüme yüzde
36 oldu. PET�lerin başlıca kullanım alanlarını PET şişe ve kaplar
oluşturuyor.


2008�de iç pazarda umduğunu bulamayan plastik üreticilerinin
ihracata yönelmesi ile ilk yarı ihracatında adeta rekor kırıldı.
Plastik ve mamulleri doğrudan ihracatı 2008�in ilk 6 ayında 2007�nin
aynı dönemine göre değer olarak yüzde 33, miktar olarak ise yüzde 15
artış gösterdi. Plastik ve mamullerinde altı aylık ihracat, 1 milyar
815 milyon dolara yükseldi. Bu dönemde 645 bin tonluk ihracat yapıldı.
Rusya Federasyonu, Romanya, Almanya, Ukrayna ve Bulgaristan en fazla
ihracat gerçekleştirilen ilk beş ülke olarak sıralandı.


PAGEV Başkanı Selçuk Aksoy, 2008 yılının ilk yarısında büyüme
hedeflerinin şaştığını belirterek, plastiklerin çok kullanıldığı
inşaat, elektronik ve otomotiv gibi sektörlerdeki yavaşlamanın iç
pazarı daralttığını söyledi. Bu dönemde ambalaj, mobilya gibi
sektörlerde iç talebin azalmadığına işaret eden Aksoy, bunun
sevindirici bir gelişme olduğunu dile getirdi. Selçuk Aksoy, yılın
ikinci yarısında iç pazar talebinin yükselmesi halinde, büyüme
rakamlarının da eski düzeylerine yaklaşabileceğini kaydetti. Bu dönemde
plastik ve mamulleri ihracatında artış olduğuna dikkati çeken Aksoy,
"Plastik sanayicisi iç pazardaki yavaşlamanın etkisiyle ihracata
ağırlık veriyor. Plastikler, Türkiye ihracatının yüzde 10�unu
gerçekleştiren kimya sanayi ihracatında ikinci sırada yer alıyor" diye
konuştu.

Hiç yorum yok: